جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حضور زرعطار در اولین همایش ملی شیمی و گیاهان دارویی

حضور زرعطار در اولین همایش ملی شیمی و گیاهان دارویی

فهرست مطالب

حضور زرعطار در اولین همایش ملی شیمی و گیاهان دارویی | زمانی که در خصوص گیاهان دارویی سخنی به میان می‌آید، عموم مستمعین به یاد سازوکاری سنتی و تجربی می‌افتند که در آن افرادی در پی درمان امراض خود بواسطه نباتات و روییدنی‌هایی هستند که حتی خواصشان نیز اثبات نشده ‌است. این در حالیست که این طرز فکر به‌ویژه در سالیان اخیر توسط مجموعه‌هایی نظیر زرعطار که در راستای استانداردسازی گیاهان دارویی فعالیت کرده و با نگرشی علمی در پی ساخت محصولاتی از این مواد اولیه بوده‌اند تغییر کرده است.

امروزه علوم مرتبط با گیاهان دارویی سلسله تجاربی نیست که از قدما به ارث رسیده یا تنها صنف محترم عطاران به آن مسلط باشند. در حال حاضر فعالیت‌های میان‌رشته‌ای سبب شده است بسیاری از چهره‌های علمی جامعه – به طور مشخص مهندسین شیمی – دستی به آتش تجزیه و تحلیل گیاهان دارویی رسانده و از آن‌ها محصولاتی منطبق با سبک زندگی دوره معاصرمان فرآوری کنند.

از آنجایی که نشر و تبیین این سلسله اقدامات و تجربیات مستلزم وجود یک بستر علمی بوده و هست، دانشگاه سیستان و بلوچلستان در اوایل دی‌ماه سال جاری اقدام به گردهم آوردن افراد و مجموعه‌هایی که در این خصوص دستاوردهای چشم‌گیری داشته‌اند نموده است. در این گردهمایی که با نام «اولین همایش ملی شیمی و گیاهان دارویی» برگزار شد، افراد شرکت‌کننده با محوریت زیرشاخه‌های علم شیمی، سرفصل‌های مهم گیاهان دارویی نظیر گیاه‌شناسی، طب سنتی، بیوتکنولوژی و …  و همچنین ارتباط میان این دو به بحث و گفتگو پرداختند.

 حضور زرعطار در اولین همایش ملی شیمی و گیاهان دارویی

از آنجایی که شرکت زرعطار نوین فارمد ایرانیان به عنوان مجموعه‌ای پیشرو در زمینه استانداردسازی گیاهان دارویی، فرآوری فانکشنال فودز یا خوراکی‌های فراسودمند، توسعه دانش فنی و تولید محصولاتی متنوع بر پایه گیاهان دارویی و آروماتیک مشغول به فعالیت می‌باشد، همایش فوق فرصت مناسبی بود تا بدین ترتیب گوشه‌ای از دستاوردها و فعالیت‌های خود را به منصه ظهور بگذارد.

پیاده‌سازی روش‌های علمی در صنعت گیاهان دارویی به صورت کلان (و نه فقط به صورت آزمایشگاهی) یکی دیگر از اهداف زرعطار می‌باشد که این کار بواسطه ایجاد پلی میان جامعه علمی کشور و صنعتگران حوزه مذکور امکان‌پذیر است.

در همین رابطه مهندس « پریسا ایمنی » به نمایندگی از واحد تحقیق و توسعه زرعطار در اولین همایش ملی شیمی و گیاهان دارویی حضور بهم رسانده و به بررسی ترکیبات شیمیایی گیاه بومادران به منظور شناسایی کاندید دارویی ضد التهاب با روش غربالگری مجازی و داکینگ مولکولی پرداختند.

لازم به ذکر است که مهندس ایمنی به عنوان سخنران برتر این همایش نیز انتخاب شده‌اند که گواهی‌ آن و همچنین سرتیفیکیت کارگاه آموزش کار با نرم‌افزارهای تخصصی ایشان نیز پس از صدور و انتشار ضمیمه این خبر خواهد شد.

به عنوان نتیجه این تحقیق که می‌توانید در پایگاه سیویلیکا مشروح آن را مطالعه نمایید، گیاه بومادران به عنوان یک گیاه بومی ایرانی با پروفایل گیاهی و ترکیبات شیمیایی خاصی که دارد یک منبع غنی از ترکیبات طبیعی با فعالیت ضدالتهابی و مهارکننده فعالیت‌های آنزیم‌های اصلی التهاب شناخته شده و می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای داروهای استروئیدی و غیراستروئیدی در این حوزه در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا