جستجو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی اثر اسطوخودوس و به لیمو روی اضطراب

بررسی ترکیبات شیمیایی گیاهان اسطخدوس و به لیمو

فهرست مطالب

بررسی ترکیبات شیمیایی گیاهان اسطخدوس و به لیمو به منظور شناسایی کاندید دارویی ضد اضطراب با روش غربالگری مجازی و داکینگ مولکولی

 دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت زرعطار نوین فارمد ایرانیان

info@zarattar.com

چکیده

اختلالات اضطرابی به عنوان مجموعه‌ای از پاسخ‌ها به شرایط تهدید هستند که باعث حفظ بقا می‌شوند. در صورتی که پاسخ‌های استرسی به حالت مزمن و غیر قابل کنترل درآیند به عامل تهدیدکننده بقا تبدیل می‌شوند و بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی می‌گذارند. اختلالات اضطرابی شایع‌ترین بیماری روانی در سطح جهان هستند. کنترل این اختلال به طور عمده با استفاده از دارو درمانی و روان درمانی به صورت مکمل است. داروهای اصلی برای اختلالات اضطرابی شامل داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپینفرین و بنزودیازپاینها هستند. با توجه به محدودیت‌های داروهای موجود، مانند تأخیر در شروع و همچنین عادی‌سازی، تحمل و پتانسیل سوء مصرف، تعداد فزاینده‌ای از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به طور فعال در حال بررسی و ترویج داروها و درمان‌های مکمل و جایگزین هستند. به طور خاص، اسانس‌ها و رایحه درمانی روش‌های درمانی مهمی برای درمان اضطراب هستند. دو گیاه شناخته شده با فعالیت‌های ضد اضطرابی و آرامبخش، گیاه اسطخدوس و به لیمو هستند. این گیاهان با داشتن ترکیبات شیمیایی خاص می‌توانند بر گیرنده‌های اصلی مسیر اضطراب اثر مهاری داشته باشند و فعالیت مشابه داروهای تایید شده موجود برای اختلالات اضطرابی از خود نشان دهند. در این پژوهش تأثیر ترکیبات شیمیایی موجود در عصاره روغنی این گیاهان، با استفاده از روش غربالگری مجازی و داکینگ مولکولی بر گیرنده‌های اصلی مسیر اضطراب مورد مطالعه قرار گرفت و مشاهده شد که بسیاری از ترکیبات موجود در این دو گیاه مانند کاریوفیلن اکساید، اسپاتولنول، کارون، دی‌هیدروکارون، ژرانیال، نرال، نرول، لینالول و لینالول اکساید اثرات مشابه و نزدیک به داروهای کنترل مثبت از خود نشان می‌دهند.

کلمات کلیدی: اختلالات اضطرابی، داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین و نور اپی‌نفرین، بنزودیازپاین، اسطخدوس، به‌لیمو

شما می‌توانید متن کامل این تحقیق را در لینک زیر مشاهده نمایید!

نتیجه‌گیری

بنابر نتایج به دست آمده از مطالعات غربالگری مجازی، گیاهان اسطخدوس و به لیمو به عنوان گیاه بومی ایران با پروفایل گیاهی و ترکیبات شیمیایی خاص خود می توانند به عنوان منابع غنی از ترکیبات طبیعی با فعالیت ضد اضطرابی و مهارکننده فعالیت آنزیم های اصلی مسیر اضطراب باشند و با توجه به پیشبینی ویژگی های فارماکوکینتیکی این لیگاندها، می توانند به عنوان جایگزین مناسب برای داروهای ضد اضطرابی مرسوم که دارای عوارض جانبی متعدد هستند، در نظر گرفته شوند. پیشنهاد می شود فعالیت ضد اضطرابی فیتوکمیکال های گیاهان اسطخدوس و به لیمو در مطالعات پیش رو در سطح آزمایشگاهی و با استفاده از روش های بیوشیمیایی مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا